Om Nytårsforsætter og med KirLir på løbetur

Nytårsforsætter er noget af det mest kliché og uholdbare, som findes, og vi ved det jo egentlig godt. Helt ærligt – hvis du ikke gad eller kunne i november og december, hvor stor er chancen så lige for, at du godt gider og kan, når vi kommer til marts og april?

Ikke desto mindre er tanken bag god. Nyt år, ny krop, nye lunger, ny mig, hvad end det nu kan være. Nogle gange går den, andre gange ikke.

For mit eget vedkommende handler det om to ting. Først og fremmest er det viljen i mig selv, som afgør, om nogen former for forandringer bider sig fast, ikke datoen på kalenderen. For det andet er det noget med, hvor svært man gør det for sig selv.

Det første, om vilje: For tre år siden røg jeg omkring 20 cigaretter om dagen, og jeg var ærligt talt ved at være træt af det. Træt af at lugte af røg, træt af at hoste og være småsyg hele det mørke halvår, og ikke mindst var jeg træt af at se mine penge gå op i røg. Bogstaveligt talt. En dag i slutningen af januar besluttede jeg mig for at stoppe, og det gjorde jeg så – lige der med det samme. Jeg har ikke rørt en cigaret siden den dag, og det er nu snart tre år siden. Forud var gået omtrentlig tre måneder med overvejelser, men da beslutningen var endeligt truffet, var den truffet, og jeg har hverken fortrudt eller været faldet i én eneste gang, fordi jeg ville stoppe. Hvis du sidder derude lige nu, og er i gang med ca. dag 4 i dit nytårs-rygestop, så hepper jeg på dig for vildt! Det er pissehårdt, men du kan godt!

Omkring den anden ting, som for mig afgør, om noget kan lykkes; sværhedsgraden: Lige netop rygestop er en bitch, men der findes andre ting, som man godt kan overkomme væsentligt nemmere, hvis man er ude efter en sundere livsstil eller bare mere velvære. Jeg har selv i flere år været rigtig glad for at løbe, og jeg ved fra venner, at det er noget, som mange kæmper med at komme godt i gang med, simpelthen fordi, at man lægger for hårdt ud fra start, aldrig finder glæden og i stedet bare føler, at det er en sur pligt fremfor en god og bekræftende oplevelse.

Jeg har aldrig været nogen superløber (og bare rolig, dette bliver aldrig en fitness-blog), og i løbet af de sidste 5 år er min løberutine konstant blevet afbrudt af eksamensperioder, dumme undervisningstider, sne og is, sommerferie osv., så jeg tror faktisk aldrig, at jeg har løbet længere end ca. 8 km? Derudover løber jeg heller ikke hurtigt. Overhovedet, faktisk. Men det er ikke vigtigt! Hovedsagen er, at jeg har det godt med mig selv, når jeg kommer afsted og får rørt min krop.

Verdens sejeste løbesko, intet mindre. Jeg mener… de er med reflekser og pink snørebånd?!!

 

En trofast makker, som flere gange har hjulpet mig i gang efter lange perioder uden løb, er verdens nemmeste løbeprogam – 12 uger fra 0 til 5 km! Det er så nemt, at jeg næsten vil sætte penge på, at folk uden fødder kan være med her (undskyld, hvis jeg træder nogen over tæerne på knæet..) og jeg vil rigtig gerne dele det med jer, for måske du sidder derude og har som nytårsforsæt, at du gerne vil kunne løbe 5 km til april? I så fald, print, hæng op og snør skoene – jeg hepper på dig!

løbeprogram

Jeg selv var afsted i dag – for første gang siden jeg blev presset med mit speciale i det tidlige efterår, og dermed også for første gang i år 2015! Det er egentlig ikke et nytårsforsæt, at jeg skal i gang med at løbe igen, men det vil jeg rigtig gerne, og det skal også nok lykkes, netop fordi jeg gerne vil.

Og hvis du også gerne vil, men så absolut starter fra 0, så brug programmet – jeg lover dig, at det ikke på noget tidspunkt bliver sådan rigtigt hårdt, og du kan sagtens klare det. Når tingene ikke er for svære, og når man gerne vil, så både kan og gider man også i marts og april. Det er ihvertfald min erfaring 🙂

 

 

Løbe Kir

Så er skoene snøret, iPod’en er ladt op og huen er på – årets første løbetur.

 

Hvis du har nogle erfaringer eller gode tips til at komme godt i gang med løb, rygestop eller andet, så del endelig i kommentarerne 🙂

 

Tagged , , , , ,

9 thoughts on “Om Nytårsforsætter og med KirLir på løbetur

  1. Cæcilie siger:

    Jeg stoppede med at ryge på samme måde. Var træt af at stinke af røg og træt af at være slave af en ting, så jeg stoppede bare. Det er 2,5 år siden nu. Men det tog mig nok tre måneder at tage tilløb.

    • Kirlir siger:

      Præcis! Jeg tog også tilløb i ca. tre måneder, før jeg tog den endelige beslutning. Men det viser vel også bare, at det virkelig er velovervejet? Jeg tror ærligt talt ikke, at man beslutter store forandringer, som holder resten af ens liv henover champagnen lidt i 4 nytårsdag..

  2. Skalotteløg siger:

    Det gør det nemmere for mig at komme ud og løbe, når jeg tager noget tøj på, jeg føler mig pæn i. Eller som gør mig glad. De der sko ville gøre mig glad, hver gang jeg så på dem 😀

    Lækkert tøj eller godt udstyr. Det lokker 😉 Og som du selv skriver, så hjælper det også konstant at holde fokus på motivationen og glæden. Fx lavede jeg engang en collage med billeder og ord, som skulle minde mig om, hvorfor det var helt fint, at jeg arbejdede 13 timer hver dag. Jeg sparede sammen til at komme til Australien, og det gjorde skodjobbet lettere at overkomme, når Steve Irwin smilede til mig fra min dør 😉

    • Kirlir siger:

      Jeg er så meget med dig – man skal aldrig gå ned på udstyr!! Og træningstøj er jo totalt legitimt at købe for meget af. Jeg er også ved at spare sammen til enten et nyt gps/puls ur, alternativt et Apple watch, hvis det altså snart gad komme;)
      Det er et godt tip med collagen! Måske jeg skulle lave en med mit ønske om roadtrip til USA? 🙂

  3. matilde siger:

    Jeg har fundet ud af at det vigtigste for mig er at jeg tænker på mit nytårsforsæt eller andre valg, som netop valg. Hvis der er noget jeg skal (fx løbr 3 gange om ugen) så gider jeg ikke, og hvis der er noget jeg ikke må (fx spise slik) så er det det eneste jeg har lyst til. Derfor må jeg på trods af min kostomlægning spise lige hvad jeg vil, men jeg vælger hver dag at spise hvad jeg ved der er godt for mig, dermed er det også et valg når jeg spiser slik og ikke en craving jeg ikke kan styre … det er altså aktive valg når jeg løber eller bliver hjemme, når jeg spiser sundt eller slik.

    • Kirlir siger:

      Sikke en god måde at angribe det på! Så sætter man sig selv i kontrol og træffer aktive valg – jeg er fan:) det handler helt sikkert meget om det mentale, uanset hvad man vil opnå.

  4. Fedt med løbeprogrammet. Det kunne jeg godt overveje at følge! Jeg gik i gang med projekt “lær-at-løbe-5-km” i juli måned, men pludselig gik jeg i stå.
    Og når nu du ligefrem lover, at selv folk uden knæ kan gennemføre – så kan jeg sgu også 😉

    • Kirlir siger:

      Aj, ikke folk uden knæ, det er lidt et must at have knæer.. Men folk uden fødder, helt sikkert 😉
      Jamen hvis du får lyst, så er det jo blot at springe på en tilfældig mandag fx, og så kan du løbe 5 km 12 uger senere – promise! Det sværeste er faktisk at holde sig til programmet og ikke løbe længere/hurtigere, for man kan ikke fatte at det er så let, men det er netop tricket:) og bare skriv ved spørgsmål!

      • Haha, ja okay, jeg lod mig vist forvirre. Fødder, knæ – potato potato 😉 Jeg har heldigvis begge dele!
        Og nu lokker du endnu mere. Hvis DET er det sværeste, så har jeg jo ingen undskyldning for at lade være! 😀

Skriv et svar til Kirlir Annuller svar