Office lingo: Hvad betyder “Ad hoc”?

Nogle gange, når man starter noget nyt, kan man godt føle sig mere “dum i arbejde” end “ny i job”. Måske dette indlæg kan hjælpe til, at du ihvertfald ikke fejler samme sted som mig.

Hvis du ikke ved, hvad “Ad Hoc” betyder, så kan du faktisk ikke arbejde på et kontor. Begrebet, udtrykket eller hvad vi nu skal kalde det, bliver brugt tit og ofte (og ikke nødvendigvis altid i dets rette sammenhæng).

Ofte bliver der sagt ting som “jeg synes, at vi har rigtig mange ad hoc opgaver i teamet” eller “det kommer sådan lidt ad hoc..” Og så sidder du der, ny i job, og tænker “a’hva’ gør vi?”, for det er ikke lige umiddelbart den type slang, som fylder læsesalene på uni. Jeg har ihvertfald ikke hørt nogen sige, at Formueret kan tages sådan lidt “ad hoc”..

Jeg er stadig meget grøn i office lingo, og min første tanke var, at ‘ad hoc’ måtte betyde noget i stil med ‘a la carte’, som når man går på restaurant og vælger frit fra kortet: “Værsågo’ Kir, her er din menu af arbejdsopgaver, og så må du helt selv vælge, hvilken du løser først og sidst og i dit helt eget tempo“.

… HA! Det er så OVERHOVEDET ikke, hvad ad hoc betyder! Lad mig forklare: “Ad hoc” betyder faktisk, at du sidder stille og roligt ved dit skrivebord og løser dine planlagte opgaver. Du arbejder i almindeligt tempo uden at have for travlt. Det kører faktisk rimelig godt for dig, og du er godt med.

– Men PLUDSELIG(!) sprænger telefonen og mailboxen simultant i luften, samtidigt med, at der står folk ved siden af dig, som vil have et svar på noget i går.

“Ad hoc” betyder med andre ord opgaver, som der ikke er en skid styr på, at der ikke er nogen struktur, at du ikke kan forberede eller planlægge noget, men at du bare skal forholde dig til opgaverne NU! (eller faktisk helst tidligere)…

Det er ikke tilfældigt, at ad hoc rimer på fåg.

– Så nu ved du det, og kan derfor (..ikke) tage dine forholdsregler, hvis du sidder og læser stillingsopslag, hvor ‘ad hoc’ indgår.

Hvis Joey har en dag, hvor opgaverne kommer sådan lidt ad hoc, reagerer han mindre konstruktivt..

Hvis Joey har en dag, hvor opgaverne kommer vældig meget ad hoc, reagerer han mindre konstruktivt..

Tagged , , ,

10 thoughts on “Office lingo: Hvad betyder “Ad hoc”?

  1. Skalotteløg siger:

    TaSaDeHa for forklaring 🙂 Man burde nok tage ved lære af Joey…

  2. Anne L siger:

    Tusin tak, jeg vidste IKKE hvad ad hoc betyder.

  3. Søren Hjelm Larsen siger:

    Ja, det var da en fin og humoristisk beskrivelse 🙂 Direkte oversat: “Til dette formål” eller “forefaldende” -Forefaldende arbejde kan rigtigt nok være ret kaotisk, til tider.
    https://da.wikipedia.org/wiki/Ad_hoc

  4. Marie siger:

    Men det er jo et navneord. Derfor forstår jeg ikke hvordan du synes at sætningen “det kommer sådan lidt ad hoc” giver mening.. altså, det er lidt som om du bruger det som et tillægsord?

    • Vanessa siger:

      Så vidt jeg har forstået i hendes tekst, så er det heller ikke noget hun synes giver mening, det er noget hun har hørt nogle har sagt på en arbejdsplads. Jeg ved ikke om det jeg siger er sandt, men det er sådan jeg læser det 🙂

  5. Vibeke siger:

    Du er den bedste ….. tak for den simple forklaring 😉 😉

En femmer for dine tanker...